• Jocke+RappJocke Rapp October 2007 22.

Härligt initiativ att skapa ett nytt forum för landets spelare. Personligen hade jag dock gärna sett ett forum för just 40k, då fantasy redan har ett stort community som inte är geografiskt bundet. Det hade varit väldigt trevligt att se t.ex den här sidan växa fram till en mötesplats för alla landets 40k-spelare, med kontinuerligt uppdaterad information om spelet, nya rykten, turneringar samt regelsamlingar och houserules. Vi får väl se vad som händer. Det hade dessutom varit väldigt trevligt att få en liten presentation av människorna som ligger bakom den här sajten och forumet.

Och ett sista litet tillägg: Jag tycker personligen att svart bakgrundsfärg är jättefult och jobbigt att läsa på. Hade varit kul att se ett exempel på hur sidan hade sett ut med en färguppsättning som lite mindre skriker "upprörd tonåring -97". :D

• NilssonHarHundNilssonHarHund October 2007 22.

Kul med feedback!

Angående fantasy vs 40k: jag tycker inte vi behöver begränsa oss till det ena eller det andra. Däremot tror jag att fokus kommer vara på 40k, åtminstone till en början och på forumet. Allt handlar om att växa fram till något, inte att allt ska vara klart redan från början. Egentligen beror det mest på vad användarna gör det till. Diskuteras det mest 40k kommer det nog avspeglas även i nyhetsartiklar/intervjuer/battle reports och så vidare.

Presentation av oss bakom Stridshammaren är på väg, men lär väl dröja en vecka eller så.

Angående layout: Tja, det är väl olika hur man ser det. Jag som gjort layouten gillar den såklart =). Men visst kan jag på sikt fixa fram ett alternativ så man kan välja själv.

Vad tycker ni andra som läser det här? Ska vi ha vit eller svart bakgrund?

• Jocke+RappJocke Rapp October 2007 22.

Har lite mer feedback. När man går in på en användare, så hade det varit trevligt med en länk för att få upp alla inlägg användaren skrivit och alla trådar han skapat. Jag hittade ingen sån och jag använder såna rätt ofta på andra forum.

En ren stavningsmiss, när man uppdaterat sin profil står det med stora fina bokstäver"Dina ändingar har sparats". ;-)

Den fanns i testversionen av forumet, men jag måste råkat stänga av den funktionen. Fixar tillbaka den snarast.

Hehe, typo där med ändringarna.

• PuddyPuddy October 2007 22.

Jag tycker sidan gärna kan ta 40k-fokus pga nämnda anledningar men det finns ingen anledning till att vi inte kan ha fantasy-sektion också.

För övrigt vore det kul med ett FoW-forum, för jag hade tänkt börja med det så småningom. :)

Börja med att diskutera FoW i Figurspel allmänt-kategorin så fixar vi en egen kategori så snart det känns nödvändigt.

Jocke Rapp: jag fixade tillbaka funktionen du letade efter. Finns i vänsterspalten på varje användarprofil.

• TrollapanTrollapan October 2007 22.

Kanontrevlig sida!

Färgvalet passar helt kanonbra tycker jag (för att svara på en fråga Nilsson ställde högre upp)

Tummen upp och hoppas folk hoppar på Stridshammare tåget som går nu nyss och direkt :)

Just ja, finns det nått sätt att i högerspalten med kategorier se om det finns nya, olästa inlägg i en viss kategori? Vore superbra!

Ska kika på möjligheterna Puddy. Jag har inte sett några sådana inställningsmöjligheter, men med lite kodhackande kan det lösa sig.

Vore super! T ex fetstilt eller ett litet utropstecken bredvid.

• SetomidorSetomidor October 2007 23.

I like!

En liten bugg i div:arna är att 'panel' diven går utanför 'body' när 'content' är mindre än 'panel'. Detta gör att panelen hamnar utanför bordern. (Förlåt för all svengelska).

Man skulle kunna tänka sig en annan ikon än vattendroppen(?), kanske en.... stridshammare!

Flera stylesheets kanske är ett alternativ? En enkel black-on-white kanske med gröna detaljer istället för lila? Har du inte tid / lust kan jag implementera en. Man skulle kunna ha en inställning med prefered style för varje användare, alá warseer.

Bra jobbat!

• NilssonHarHundNilssonHarHund October 2007 23.

En möjlighet för användare att byta tema på stridshammaren är på väg.

• PuddyPuddy October 2007 23.

Jag skulle gärna vilja se att avatarer blir aningens aningens större, svårt att se vad folk har. Är ju 35x35 nu så kanske 50x50 eller t o m 60x60?

• SetomidorSetomidor October 2007 23.

Nice.

Hur är det med galleri? Finns det någon template för det?

• N.I.B.N.I.B. October 2007 23.

Först, kul med detta initiativ, om det leder till att vi får EN mötesplats för Sveriges alla Warhammer-spelare. Dock, färgerna är bedrövliga i mitt tycke. Ännu ett Warhammer-forum med svart bakgrund så en tretti-plussare som jag fort blir trött i ögat. Känner mig lite förvirrad av länksystemet, men det ska väl gå att komma in i.

• JonkeJonke October 2007 23.

Sidan är kalasbra. Känns väldigt positivt. Förhoppningsvis blir det ett hela sveriges figurspelsforum, jag tror att det är nödvändigt att få med alla sveriges spelare för att det ska bli tillräckligt fart på ett forum för att det ska bli intressant. Så nu är det bara att spread the word.

En grej bara, länkar borde öppna i nya fönster.

Länkar i nya fönster

Nej, länkar kommer inte att öppnas i nya fönster. Vill man öppna i nytt fönster/flik finns det oftast ett kommando i din webbläsare som gör det åt dig. I firefox kan du exempelvis ctrl-klicka på en länk för att öppna i ny flik.

Gallerier

Vi har inga planer på att öppna något allmänt galleri än så länge. Finns många gratissidor där ute där man kan lägga upp sina bilder och sedan länka till via stridshammaren. Däremot tänker vi ge utrymme och fördelaktig placering på förstasidan till genomarbetade bildserier, battle reports, recensioner, målningsguider och sånt. Men inga "här är mina 200 bilder från senaste konventet"-gallerier.

Avatarer är medvetet små för att ge större utrymme åt själva diskussionerna. Problemet är inte små avatarer utan att man väljer bilder som är för detaljerade för att göras rättvisa. Det problemet kvarstår oavsett hur stora avatarerna blir, eftersom detaljer alltid går förlorade i förminskning.

• JonkeJonke October 2007 23.

Citat Nilsson...:Länkar i nya fönster

Nej, länkar kommer inte att öppnas i nya fönster. Vill man öppna i nytt fönster/flik finns det oftast ett kommando i din webbläsare som gör det åt dig. I firefox kan du exempelvis ctrl-klicka på en länk för att öppna i ny flik.

Jo, jag vet, men jag är en lat människa.

Men jag tror på 50x50 avatar... blir så jättelitet allt. Kommer bara bli simplistiska monotona avatarer som du och jag har (vilket om överanvänt, blir lite tråkigt). För detaljerna framträder mer vid denna storlek samt är inte heller ivägen.

• gorbatjovgorbatjov October 2007 23.

angående färgerna så tycker jag att de ska vara ljusare, tycker att det är snyggare och lättare att läsa när det är så.

• Johan+ForssellJohan Forssell October 2007 23.

Trevligt med ett nytt och fräscht initiativ som inte är InvisionFree- eller phpBB-baserat. Också väldigt trevligt med den stora fonten som används, jag fattar inte varför allt ska vara så jäkla smått jämt. Det känns ju också väldigt skönt att slippa reklam :)

Jag instämmer dock i kritiken mot den mörka färgsättningen. Det må vara snyggt, men det blir väldigt jobbigt att läsa efter en stund.

Slutligen så saknar jag en RSS-ström för nya trådar eller inlägg. Det känns nästan som ett krav nuförtiden :) (om man nu bara kunde få warhammer.org.uk att fatta det!)

Har ni jättemörka skärmar eller sitter ni i motljus? Har inga som helst problem här :S

RSS är på väg. Jag är själv helt beroende av det, men det hanns inte med innan öppnandet.

• SolnamarineSolnamarine October 2007 23.

Nu e ju inte jag en datanörd, men länkarna i inläggen tycks inte fungera. Måste kopiera dem och öppna ett nytt fönster för att sedan komma till sidan? Jag och datorer... When i was your age, Pluto was a planet :-)

Internet-adresser (URL:er) görs inte automatiskt om till klickbara länkar här på stridshammaren. Jag har tjatat en hel del om att låta Markdown göra vettiga länkar åt en. Det är inte särskilt svårt:

[text som det går att klicka på](http://till.exempel.com)

Alltså hakparanteser [] följt av vanliga paranteser ()

• eldrak October 2007 24.

Och inga mellanslag mellan ] och ( för då blir det fel.

• lurr%C3%A4venlurräven October 2007 24.

Precis som folk har nämnt så tycker jag att det vore nice att kunna byta till ljusare bakgrund och mörkare text. Men det duger helt klart som det är.

Skitkul initiativ!

• JonkeJonke October 2007 26.

Det vore sjysst om man kunde se vilka som är online just nu, dels som en lista nånstans lättillgängligt men också vid varje inlägg kanske (som på warseer).

Lite statistik vore också trevligt, typ hur många medlemmar, hur många gäster just nu, hur många har varit online som mest etc. (som på warseer).

• NilssonHarHundNilssonHarHund October 2007 26.

Jonke: Vi får se hur det blir med statistik och listor över inloggade. Ju fler smågrejer vi har på sidan desto långsammare kommer den bli att använda. OM jag fixar det så kommer denna information troligen inte hamna på trådöversikten, utan i så fall under medlemmar-fliken.

Men visst, det är trevliga små funktioner som kanske kommer till Stridshammaren så småningom. Jag vill egentligen bara säga att det inte är prioriterat.

• EldbornEldborn October 2007 29.

Jag vill att det ska finnas ett sätt att se vilka som är "online" och vad de browsar, en chat box hade varit lite kul också, men det är väl som sagt mest en kul grej.

• Per+AnderssonPer Andersson October 2007 31.

Bra initiativ med sidan, men jag ställer mig något frågande till att medvetet välja en forumsform annan än ppBpvaddetnuheter, då denna verkar vara den klart dominerande typen av forum på interwebben. Standardisering är något stort, fint och vackert.

Sedans så hade det varit trevligt med en 'riktig' startsida på adressen stridshammaren.se. Att ramla halvvägs in i forumet direkt känns lite provisoriskt.

• NilssonHarHundNilssonHarHund October 2007 31.

Standarder är bra, så länge det inte finns mycket bättre alternativ. Valet av Vanilla är ytterst medvetet och genomtänkt. Jag tycker helt enkelt att fördelarna med Vanilla är så pass stora att de är värda att bryta standarder för. Vanilla bygger på helt andra principer än andra forum och kan ta en stund att vänja sig vid.

Inom Vanillas gränser ser vi dock till att hålla forumstandarder så långt som möjligt.

Några fördelar:

• Minimalistiskt och med fokus på diskussionerna
    • Mycket lätt att modifiera efter behov (märker inte användarna av särskilt mycket dock)
    • Väldigt få klick och siduppdateringar krävs för att navigera och göra de vanligaste aktiviteterna (till exempel preview eller att bara skriva ett nytt inlägg).
    • Att kunna föra privata diskussioner (viskningar) inuti trådar är väldigt praktiskt jämfört med PM.

Riktig startsida är på väg inom de närmaste dagarna. Den nuvarande är väldigt provisorisk för att kunna lägga ut intervjun med Gav och andra nyheter redan i inledningsskedet.

• TranquilityTranquility October 2007 31.

En sak som kan vara bra att ändra är att alla länkar öppnas i ett nytt fönster så slipper man backa hela tiden eller högerklicka på länkarna ;)

• NilssonHarHundNilssonHarHund October 2007 31.

Tyvärr Tranquility, kommer inte att ändras.

• IronToeIronToe November 2007 1.

skulle varit skoj med en kategorier för regel frågor....men det skulle väl bli sönder spammat :/

• Phnom November 2007 1.

Jag vet inte om det är jag som bara är inkompetent och allmänt ovan, men i kategorierna till vänster saknar jag nästan en "Visa alla trådar", för efter att man skrivit i en tråd blir det som att man fastnar där och måste börja om från startsidan för att Alla trådar ska visas. Visst det går väl att backa men av min erfarenhet av forum brukar det betyda såväl dubbel som trippelinlägg.

• N.I.B.N.I.B. November 2007 1.

"En sak som kan vara bra att ändra är att alla länkar öppnas i ett nytt fönster så slipper man backa hela tiden eller högerklicka på länkarna ;)"

Hear hear!

• SetomidorSetomidor November 2007 1.

Usch, pop-ups är illdåd som borde vara straffbara :) Ni har väl en mittenknapp på musen? Det eller CTRL + vänsterklick brukar öppna länkarna i en ny flik, i de flesta browsers.

• NilssonHarHundNilssonHarHund November 2007 1.

Phnom: prova att klicka på trådar-fliken igen så kommer du tillbaka till "alla trådar"

För övrigt håller jag med Setomidor

• Dante82Dante82 November 2007 9.

En detalj jag stör mig på är att man i Firefox alltid kommer tillbaka längst upp på sidan man var på efter man klickat en länk el. dylikt och sedan trycker "bakåt".

Angående Markdown, är det möjligt att länka en bild så att bilden syns direkt i forumet i mindre skala och även går att klicka så man får upp den i fullskala?

• NilssonHarHundNilssonHarHund November 2007 9.

Dante82: En detalj jag stör mig på är att man i Firefox alltid kommer tillbaka längst upp på sidan man var på efter man klickat en länk el. dylikt och sedan trycker "bakåt".

Märkte det först nu när du säger det. Vet inte vad det kan bero på.

Dante82: Angående Markdown, är det möjligt att länka en bild så att bilden syns direkt i forumet i mindre skala och även går att klicka så man får upp den i fullskala?

Nej, det går inte. I framtiden kan det hända att jag fixar något som klarar detta. Men det är lågprioriterat. Vill man visa stora bilder kan man länka till dem.

• SetomidorSetomidor November 2007 13.

Div-problemet som jag nämnde tidigare behöver nästan åtgärdas på sidan för användarkonton, där ser det ganska underligt ut :)

• NilssonHarHundNilssonHarHund November 2007 13.

Jag ska försöka ordna det till helgen Setomidor.

• Sven November 2007 13.

Om man vill göra thumbnails av bilder osv. går det att inkorporera vanlig html samtidigt som markdown? Det står nåt sånt i den engelska markdown genomgången. Jag har försökt men får det i varje fall inte att fungera. Kanske missat något väsentligt.

• NilssonHarHundNilssonHarHund November 2007 13.

Sven: html fungerar i Markdown, men eftersom det skulle kunna skapa en del problem här på Stridshammaren när vi inte kan kontrollera allt som skrivs så är den möjligheten borttagen. Html är lite för kraftfullt för att kunna tillåtas rakt av. Ska se över möjligheterna att så småningom att bara stänga av vissa typer av taggar och attribut, dock. Borde kanske lägga till de här första raderna i min kortgenomgång.

I artikelsystemet kan man däremot skriva hur mycket html-kod man vill. Men det som släpps igenom där har vi moderatorer stenkoll på. Har man någon bra artikelidé är det bara att höra av sig till oss moderatorer.

• KlomsterKlomster November 2007 16.

Nåt som borde tillägas är en del där man kan prata om lokala saker, typ dom på fusk kan snacka om vad kak-johan ska ha för fika nästa tisdag eller nån på ylva kan fråga om nån vill spela.

Typ en flik med fusk trådar, en med Ylva trådar Etc. Etc.

Och en senaste svar på dina poster vore andvändbart.

• NilssonHarHundNilssonHarHund November 2007 16.

Klomster: Typ en flik med fusk trådar, en med Ylva trådar Etc. Etc.

Det här har vi diskuterat mycket inom moderatorsgruppen. Det passar bättre med separata forum för enskilda föreningar där de kan skapa sina egna regler, moderera som de vill, ha interna diskussioner inom olika sub-grupper i föreningen och så vidare. Stridshammaren är en plats där vi diskuterar figurspel mer generellt, i allas intresse (nåja). Om varje förening skulle ha en flik/kategori här på Stridshammaren skulle det snabbt svämma över, med tanke på den mängd föreningar som finns ute i landet.

Och jag vet att det rycker i fingrarna för er FUSKare som inte har något eget forum (än).

Klomster: Och en senaste svar på dina poster vore andvändbart.

Det kan däremot dyka upp någon gång.

• NasNas November 2007 17.

Jag vet att denna fråga ställts redan, men snälla, gör så att länkar öppnas i nytt fönster.

Jag antar att det sitter i ryggraden på mig efter alla dessa år med IE, och av ren vana så klickar jag ner fönstret efter att ha tittat på bilden/länken. Vips så måste jag starta ett nytt fönster/flik i FF och logga in på stridshammaren på nytt. My bad, jag vet, men fortfarande är det så där I-landsproblem-irriterande. Fast å andra sidan kanske det är lika bra att jag lär mig trycka på scrollknappen någon gång... :D

Sedan angående färgtemat, svart bakgrund är mycket mer behagligare att titta på än vit. You say potato...

• WazzWazz November 2007 18.

Nej herregud, fyfan om allt öppnades i nya fönster - är fan svårare att stänga ner ett fönster än att mellanklicka för att få upp det i ny flik...

Utöver det tycker jag det är ett härligt initiativ - dock känns det svartvita temat lite väl "n00b-igt", alla som gör en hemsida för första gången gör den svart-vit =) (Inge illa menat!)

Tacka vet jag typ gräddvit med svart text eller liknande :)

• Stefan_SagebroStefan_Sagebro January 2008 6.

Blir det nån funktion att viska till flera formmedlemmar samtidigt?
    Vore värdefullt nu när vi är 6 pers som drar igång en kampanj som behöver samordnas.. :)

• NilssonHarHundNilssonHarHund January 2008 6.

Stefan Sagebro: Blir det nån funktion att viska till flera formmedlemmar samtidigt?

Det finns inte och kommer inte att dyka upp inom överskådlig framtid, även om även jag gärna skulle vilja ha en sådan. Viskningarna är inte gjorda för att kunna läsas av flera (förutom av moderatorer som kan läsa alla).

Men eftersom ni är umeåbor kan ni med fördel diskutera och planera i en "öppen" tråd i FUSK Umeå-kategorin. Annars går det utmärkt att kommunicera via vanlig mail också.

Välkommen!

Det verkar som att du är ny här. Om du vill vara med, klicka en av följande knappar:

Logga in Registrera dig