NORDSKEN - Norrlands spelfestival (40k)
  • kendoka 22. February 19:24

Eldoriath: Intressant, men jag tror vårt är enklare = bättre.

Fördelar är bland annat att heat 2 inte startar förrän heat 1 avgjorts (vi vill inte ha finalist nr 1 med i heat 2) och att heat 2 börjar först på eftermiddagen (skönt för många nattsuddare).

Enda nackdelen, som jag ser det, är lite skakiga mattider och att några inte får sin skönhetssömn fullt ut - men det är ju ändå ett konvent... Vem har tänkt sova över huvud taget?

Alla deltagare har dessutom betald sovplats - så man kan gå och knoppa närsomhelst under dag/natt.

Slutligen är vårt schema även anpassat för att Crew ska kunna vara med.

• N.I.B.N.I.B. 1. March 08:47

.

• JehennaJehenna 4. March 06:13

Nyss hemkommen från turneringen, vet att den inte är färdigspelad än, men för min del är den ju det. Det hela var väldigt trevligt, tack för en fin turnering! :)

Jag måste bara säga att utslagsturnering inte är en bra idé. Man blir ju mer uppbunden än i en vanlig swiss-variant där man åtminstone vet säkert vilka tider som gäller. Nu var det så att jag kl 22 inte visste när jag skulle behöva stiga upp nästa morgon. Helt omöjligt att boka in sig på enstaka andra aktiviteter också. Nu gick det ju att göra mindre saker, men ett fastare schema skulle locka mig tillbaks, utslagsturnering står jag nog över. Sen blev det väldigt få casualmatcher vid sidan av, folk behöver bli tillsagda att spela. ;)

Scenariona skulle behöva mer filande, som ni upptäckte före oss andra. De två scenariona som spelades absolut mest var väldigt lika varandra, lite enformigt. Tror dock att stilen på scenariona fungerar bra, med ett sekundärt och ett primärt objektiv.

Det blir spännande att se vad händer mer, jag hoppas det blir igen och att jag kan komma och spela då.

• Witch King 4. March 08:07

Just nu spelas finalen mellan Fredrik Lundberg (Tyranider) och Johannes Skarid (Tyranider). Det ser ut som att Lumba har ett litet övertag men mycket kan hända!

Jehenna: Vi har redan ett uttänkt system som vi tror kommer gynna alla där alla är garanterade att spela (minst) 4 matcher. Jag är ganska säker på att turneringsspelare skulle gilla idén men jag överlåter till arrangörerna själva att presentera upplägget mer ingående. Vi kommer slopa uplägget som vi har nu. Det garanterar jag.

• Witch King 4. March 08:57

Segraren av det första Helstorm Legends blev Fredrik Lundberg (Skellefteå) som mötte Johannes Skarid (Sollefteå) i finalen. Stort grattis till Fredrik och vi hoppas han hittar en bra plats för Cyber-skallen hemma i Kåge.

Vi har fått mycket bra feedback från spelare och vi är övertygade om att nästa Helstorm Legends kommer bli både bättre och större i höst! Nu har vi trots allt 6 månader på oss att förbereda oss och er spelare istället för 3.

• Asplund 4. March 09:25

Jag blir helt varm i hjärtat av att det var 2 Nids i final :-) Och grattis Fredrik!

• Marzillius 4. March 09:38

Håller med om att utslagningen inte var det bästa, även om det gick helt okej för min Eldar armé, jag fick ändå in 5 matcher. Men en round-robin turnering skulle vara mycket mer lockande.

Hur som helst, terrängen var fantastisk, den bästa jag någonsin spelat på. Hela konventet var skitbra också, mycket bättre än dreamhack då det finns andra saker att göra än att bara spela datorspel. Jag kommer definitivt till hösten också!

Edit: Några av deltagarna tog bilder, kan ni inte lägga upp dem?

Som flera tidigare nämnt så var direkutslagning nog inte det bästa av ovan nämnda skäl. Speciellt oförutsägbarheten ställde till det. Det fanns fler evenemang på konventet som man nu inte visste om man kunde delta i vilket gjorde att man fick avstå från dem.

Annars vill jag tacka arrangörerna och övriga deltagare för ett trevligt konvent. Terrängen höll mycket hög klass (har heller aldrig spelat på bättre) vilket förhöjde spelupplevelsen. Det var synd att inte fler kom och fick uppleva detta.

• SerpentSerpent 4. March 13:13

Att lägga evenemanget nära Fancy Fanatic kanske avskräckte spelare från Umeå (och söderifrån)? Sen kan jag säga att jag var med i en utslagsturnering på BorCon (Borås) i slutet på 90-talet och det var nog det tråkigaste jag varit med om. Två matcher, sen var mitt konvent slut. På fredag kväll. Tack som fan och aldrig mer. Då är det bättre att veta att du ska spela fyra, fem eller hur många matcher det nu är under en bestämd tidsperiod.

Men eftersom ni har idéer om upplägg för framtiden känns det intressant och om det fungerar med tider så skulle jag gärna vara med i framtiden. För det verkar som om ni har fräck terräng och roliga spelare. :)

• N.I.B.N.I.B. 4. March 15:50

Vill tacka alla arrangörer och deltagare för en trevlig, laid-back turnering.

Särskilt tack till Asplund och Marzillius, för att ni var så schyssta och gick med på att byta motståndare. Servo-skallen sitter nu och stirrar på mig, riktigt cool. Nån som har en bild på den?

Jag törs lova att Nordsken har dom bästa Warhammerborden i Sverige, och terrängen var av högsta klass. Scenariona var väl ok, nåt som jag uppskattade var win/loss-systemet, man slapp jaga poäng med andan i halsen.

Utslagningssystemet kom till av att man inte hade riktig koll på hur många som skulle spela. Nu var det iofs något jag såg fram emot, att få köra casual games mot arméer jag nästan aldrig har mött, som Orker. Och som det låter kommer man att till hösten köra någon slags swiss.

Arrangemanget får man se i ljuset av att 40K-turneringen är ett sido-event till spelfestivalen på samma område, det var första gången, kort varsel, yadda yadda. Det hindrar mig inte från att lägga upp en önskelista:

• Kaffe.

• Styr upp deltagandet. Annonsera i tid.

• Fippla inte med schemat veckan före festivalen.

• Ha gärna kvar 'Episk Final' med inhängnat bord, men lägg upp ett system som gör att spelare stannar kvar för att se den.

• Ska man ha kvar utslagssystem i någon form, se till att det inte känns som om man ramlat ut i kylan. Alla är inte lika utåtriktade och det kan vara skönt att en ansvarig arrangör styr upp casual games, drar igång ett 2vs2 Apocalypse, eller informerar om andra events på festivalen som man kan kolla in.

• Speakersystem. Känns lite som man blev rejpad av högtalarsystem för andra events som brakade loss runtomkring, skulle vara kul om man kunde slå tillbaka lite med egna högtalare och få lite hype kring 40K.

• What's up with the avspärrning? De få själar som intresserade sig för 40K fick stå och glo på avstånd, kändes märkligt och jag har hört flera undrande kommentaren kring det. Det är klart att man inte vill ha en hord av folk snavandes på ens grejer, men funkar det på FF att folk går omkring och kollar när man spelar så funkar det väl på Nordsken.

• Gärna lite mer space mellan borden.

• Kaffe.

• barrskogbarrskog 4. March 16:12

Spelade inte turneringen, men måste bara instämma i att spelborden var ruggigt snygga. Aldrig sett en turningen med så snygga spelbord under mina 17 år i hobbyn!

finns det bilder på borden någonstans?

• Asplund 4. March 16:49

Förutom volymen på hits for kids musiken var det helt klart en av de bättre lokaler med tillhörande terräng jag spelat i.

Tyckte allt flöt på skitsmidigt.

win-loss systemet var kul omväxling, får ni gärna behålla. Men utslagna borde få spela vidare om övriga platser.

Jag gillade avspärrningarna! Jag försökte hålla mina matcher nära tejpen för att folk skulle få se tärnkngsrullande nördar, vilket verkade funka bra. Folk stannade till och frågade lite artigt, för att sedan glida vidare. Direkt jag och Magnus körde vår match på uppvisningsbrädet, som låg utanför avspärrningarna, kom en liten parvel och utan att be om lov börjar pilla på mina modeller.

• Eldoriath 4. March 18:14

Hemkommen och trött, men tänkte delge mina initiella tankar om det hela:

Positivt:
    * Snygga bräden, bra terräng.
    * Inte fullt lika snygga arrangörer, men väldigt trevliga var dom =)

Negativt:
    * Kort om speltid. Tre matcher av fyra blev tvungna att avslutas vid runda fyra och då tycker jag ändå inte att vi segade på direkt utan var snarare en fråga att tyranidarméer har rätt många modeller att flytta på.
    * Utslagningssystemet. Hörde från andra att de upplevde att det drastiskt minskade deras spelpepp då de blev utslagna.
    * Scenariona var väldigt enformiga och jag skulle gärna se mer variation där. Fancy fanatic hade en del rätt knasiga men riktigt roliga scenarion som kontrastexempel.

Allmänna tankar:
    * Win/Loss system är inte något som direkt tilltalar mig även om jag ser fördelarna med det.
    * Jag tror det hade varit bättre med ett swiss system och att man håller på schemat och skapar det tidigt. På så sätt kan man planera att delta på andra saker, något som blev svårt nu.
    * Även om det var schyssta bord och enkelt att komma överrens med sin motspelare så känner jag att det är enklare att man numrerar borden och sedan så tilldelar arr bord. Men det är mest av bekväma skäl, slipper man själv fundera på var man vill spela ^^

Sedan är jag själv en sån där människa som älskar apocalypsstrider och började nu fundera på om det inte vore möjligt att arrangera en apoc-strid också på konventet? Antingen samtidigt eller före/efter turneringsbiten. Får man väl hitta på något snärtigt system som att det finns plats för säg 16k poäng/sida och varje spelare få ta med upp till 4k och när man anmäler sig så anmäler man sig med jämna tusen poäng så säger arr allt eftersom hur många poäng det finns kvar/sida. Sedan finns det ju massa tillägg i form av house-rules på det, men det är en annan sak.

Sedan gällande avspärrningsbanden kände jag att de var lite udda, men jag kan förstå det efter Asplunds beskrivning. Men kanske att man kan släppa upp på det hela lite mer stora skyltar vid ingången där det står "Se men inte röra är regeln som gäller här innanför om man inte själv äger det." Vet inte om det skulle funka eller inte.

• Wavefire 4. March 20:34

Var en av arrangörerna så tänkte försöka svara på lite av frågorna men observera att inget är spikat då vi inte haft någon debrief och knappt hunnit hem än.

De tankar vi har just nu är att nästa kommer bli 2000p med 3 timmar speltid för att följa turneringsstandarden.

Antagligen kommer vi också att spela Fantasy.

Utslagningssystemet kommer inte återkomma. Var ett misstag vi inte gör om. Det vi pratar om inför nästa är 4 rundor swiss på fre/lör och semi/final på söndag. 4 garanterade matcher och en publikfinal hoppas vi alla kan uppskatta. Skulle också göra att alla har lördag kväll ledigt för andra aktiviteter där just nu Blood Bowl och ett förberett parti Apocalypse på specialbyggt bord är favoriterna.

Scenariona kommer vara anpassade för systemet. Inte bestämt om det blir win/loss eller BP men detta kommer vara spikat innan scenariona skrivs.

Kaffeproblemet var pga en olycka då Subway tappade sin kaffemaskin vid transport och det inte fanns någon ny att uppbringa. Förhoppningsvis händer det inte igen.

Till nästa kommer annonsering och schema att spikas i god tid. Hela brädspelsdelen slängdes ihop på 6 veckor och till nästa är förhoppningen att datum spikas inom 2 veckor varefter planering börjar mer eller mindre omedelbart.

Avspärrningen har diskuterats livligt och det finns många synpunkter. Självklart vill vi att åskådare ska kunna se bra men det måste finnas ett mervärde i att betala in sig. Stöld och pillerrisken är inte heller något vi kan ignorera då tex Fanatic nästan bara besöks av spelare eller närstående medan Nordsken besöks till stor del av "civila" som ingen av oss känner. Asplunds exempel med barnet illustrerar det. Men detta är något som kommer tas upp på vårt utvärderingsmöte och jag kommer att ta upp att flera spelare och åskådare uttryckt önskemål om att få komma närmare.

Den lite avslappnade varianten med valfri bordsplacering kommer nog att försvinna. Vi gjorde det för att det var en liten turnering och vi ville ha en gemytlig stämning men med ett swiss-system vill vi antagligen placera ut paren.

Ljudnivån är den punkt jag kommer trycka hårdast på. Har även hört detta av andra arrangörer som också var missnöjda. Kan inte svara på hur det kommer lösas dock.

Har ni fler frågor eller åsikter så uppskattar vi dem.

• N.I.B.N.I.B. 5. March 03:43

Nån som har en bild på den?

Derp, bild på sida 1...

• JehennaJehenna 5. March 05:49

Swiss med 4 matcher +final låter mycket bra. Om ni bara räknar vinst/förlust eller rena poäng gör egentligen inte så mycket för min del. Tycker inte ni ska känna någon press att ha just 2000p, det är väl bara några få turneringar som har den nivån och då en av dessa är FF kan det ju vara en idé att köra en annan nivå bara för att.

Jag var inte alls förtjust i avspärrningen, tycker det brukar vara trevligt med folk som går och kikar. Men jag förstår problemet...de flesta på Nordsken var nog inte alls bekanta med hur man beter sig i närheten av små plastgubbar. Några övertrötta datorungdomar jag såg skulle jag inte velat släppa i närheten av ett spelbord. Något som gör att försiktiga nyfikna får komma och kika närmare kan kanske fungera?

• Asplund 5. March 06:43

Kanske kan man ha kvar avspärrningen, men inte trycka in alla bräden ett hörn? Det var nog bara tre bräden som var lätta att se från utsidan av avspärrningen.

Fantasia har ju ett lysande upplägg med att alla ställer upp sina armeer för allmän beskådan under en matpaus. Om fler bord var nära avspärrningen kunde man nog få in 4 armeer / bräde och på så sätt ha möjlighet att någon övervakar så ingen får för sig att pilla / sno modeller när ägaren käkar.

Misstolka mig rätt, jag tycker det är underbart roligt när folk kommer fram och visar intresse för spelet, eller berömmer ens modeller. Jag la kanske 10-30 minuter per match på att prata Lovecraft med förbipasserande. Två av mina medspelare fick vänligt men bestämt be folk att gå. Med en schemalagd uppvisning av spelet / armeer kan man ursäkta sig men bjuda in intresserade att titta förbi för lite nördsnack då.

• N.I.B.N.I.B. 5. March 06:55

Jag tycker man kan ha kvar nivån på 1500, alla turneringar behöver inte vara lika.

• Eldoriath 5. March 08:52

Poängnivå på 1500p kan man behålla då det är viktigare att man får spela färdigt en match ordentligt än att man har 2000p att spela med.

Gällande att ge nyfikna mer tillgång till det hela kanske man kan köra på det Asplund pratade om. Ställa upp arméerna under lunch/middag och sedan ha "guidad tur" eller liknande. Sedan kan man ha någon crew som står nära avspärrningen/ingången och kan släppa in äldre deltagare att kolla runt samt ge de yngre en mer guidad tur. Självklart gäller "se men inte röra" för alla.

Ganska diskriminerande, men det skulle samtidigt ge högre möjlighet för folk att gå omkring och kolla/fråga.

• MipCapMipCap 5. March 12:21

Först och främst tack för en trevlig tillställning!

några synpunter: Det är ju inget problem att ha "civila" i lokalen under matchtid då alla ändå kan hålla koll på sin armé själva, men samtidigt har man inte riktigt tid eller fokus att svara på frågor osv medan man spelar (inte jag i alla fall) men guidad tur låter ju som en bra idé eller bara släppa in folk under lunchen då arméerna är uppställda så länge någon kan agera vakt under tiden.

jag skulle även rekommendera att målarbedömningen inte görs under matcherna då det är svårt att se armén ordentligt medan den spelas vilket kan leda till orättvis bedömning, nu är jag visserligen nöjd med utfallet den här turneringen (kan inte klaga när man vinner) men inför framtiden kan det vara värt att tänka på.

Angående utslag/ swiss tycker jag att tidigare förslag med swiss+ slutspel låter som en bra idé. Jag skulle tro att ett system med BP är enklare ur arangörsperspektivet då poängsummorna kommer skilja mer än bara win/loss datan.

tack för mig /Björn

• Per+AnderssonPer Andersson 5. March 13:17

Ang. avgörande finalmatch:

Har inte många (de flesta?) turneringar slutat att ha en sådan just för att nästan alla som blivit utslagna väljer att gå hem eller göra något annat istället?

• kendoka 5. March 13:41

Kul att de flesta verkar ha haft kul och att terrängen var uppskattad (vi slet hårt med den).

Några kommentarer:

Utslagningssystemet. Tillkom eftersom det bara var två anmälda... - och vi var tvungna att antingen ställa in allt eller lyfta in 8 st Crew som reserver. Vi hoppas att detta event blev såpass bra att det blir fler föranmälda nästa gång + att vi ska vara tydligare vid förköpet om att man ska anmäla sig till turneringar.

4 matcher 1500p + semifinal/final låter rätt bra - men jag kan inte lova något. Allt beror på hur mycket plats vi kan fixa. Figurspel är extremt dyrt/spelare med tanke på behov av golvyta. Lokalen kostade oss drygt 150.000:- i hyra vilket innebär att varje figurspelare "kostar" ca 1000:- om man räknar kvadratmeter... 40k på fredag kväll + lördag förmiddag låter rimligt. Vi kommer knappast att kunna ha 40k igång mer än ca ett dygn - särskilt inte om vi även ska hinna med Blood Bowl, Mordheim, Fantasy, Necromunda och Apocalypse...

Turnering. Nordsken är ett kombinerat LAN och konvent - så vi varken kan eller vill konkurrera med Fanatic eller andra renodlade turneringar. På framtida Nordsken kommer det alltid att finnas begränsningar i plats, tid, ljud, regler och annat som inte kommer att uppskattas av alla. Gissningsvis sätts även en övre gräns på max 32 st spelare till nästa gång.

Avspärrningar. Kommer med all säkerhet att finnas kvar i någon form. Tror själv inte heller på guidade turer etc. eftersom vi inte har en chans att veta hur många som kan tänkas ska lotsas. Kanske kan man ha borden "närmare" publiken - kombinerat med någon typ av "Armies on parade" (fast innanför avspärrning) - kanske även med Rosters uppsatta?

Målarbedömning. Ska givetvis ske under bättre förutsättningar och ljus. Jag skulle själv gärna se att arrangörerna valde ut tre arméer som ställdes ut i varsin glasmonter mitt i entréhallen direkt efter spelfinalen (som bör hållas vid 15.00 på lördag) - och så fick besökarna rösta fram en vinnare ala Peoples Choice.

Legend. Tack vare att butiken alltid var bemannad (bra jobbat!) så överlevde mina spelbord. Avspärrningarna gjorde att ingen-sömn-zombies inte fuckade upp de "vanliga" spelborden.

Ljudnivån. Blir det samma lokal till hösten blir det relativt högt även då. Bara att gilla läget. Vi kan kanske dämpa lite med kreativ högtalarplacering och användande av skjutväggen (men då blir figurspelsområdet ett par bord mindre).

Bilder. Jag har lagt upp några av mina foton på http://www.facebook.com/nordsken/

Slutligen:

Tack för att ni kom! Vi gör detta helt ideellt - och nöjda deltagare är den bästa peppen inför nästa Nordsken.

Välkommen!

Det verkar som att du är ny här. Om du vill vara med, klicka en av följande knappar:

Logga in Registrera dig