Weathering/mud-effects

edited 16 februari 2011 10:35 in Figurmålning etc

Sitter med en Ork Trukk jag målade på i helgen och undrar hur jag kan få till sista touchen på den. Det är att få lite damm och/eller lera på den. Framför allt hjulen som jag vill få nedsmutsade. Framför allt är mitt mål att få till en öken-/sandkänsla. Sitter på en enorm mängd färg och har weathering powder. Har redan planer på att slut finishera med detta för att få "vägdammet" på karossen.

Funderar i nuläget på om en hårdhänt drybrush med exemplevis Desert Yellow eller liknande kan vara tillräckligt. Man kan ju iofs alltid köra weathering pulver med akrylmedium för att simulera dynga och sånt, men vill hellre köra öken/sandtemat.

Det är för övrigt en Speed Freek-kulör på trukken... så klart. ;)

(Ska se om jag kan slänga upp en bild senare på hur den ser ut i nuläget)

Vad kan ni komma med för tips?

Kommentarer

  • Jag förstår inte riktigt, vill du eller vill du inte ha lera? Lera går ju simulera med pigment eller pulver och t.ex. vitt lim. Allt det du vill kan du simulera med pigment i själva verket. Du får förstås lägga på nåt som fixerar dem dock.

  • Vill helst ha dammigt. Mest osäker på färgval och vilken teknik som blir bäst att använda.

    Ork Trukk WIP

  • Testa Forge Worlds Powder sets och införskaffa sminkpennor (för att stryka ut ögonskugga) vanlig pensel kan funka med men jag tycker det är svårare! för att stoppa på det på delarna du vill ha dammiga :) jag tycker det Funkar helt ok :)

    annars går det att damma ner trukken i burken med sand som dom flesta har :) maskera alternativt rengöra i efterhand ytorna som inte ska vara dammiga & spraya fast det med lack! (Läste om detta nyligen och har inte hunnit testa själv det!)

  • Weathering Powders finns, men jag har känslan av att de nog inte kommer att täcka tillräckligt. Noterade att GW's Trukks hade målad smuts och vill ha den lite tätare strukturen i botten innan weatheringpulver appliceras.

  • Vanlig hederlig drybrush med bubonic brown kanske innan man applicerar weathering powders här & var?

    Spackel & lite annan "smuts" som man kan stoppa på hjulen & lite under trukken kanske?

  • Pulvret går ju använda i lager annars och det går styra tjockleken med olika tekniker. Du kan ju pröva och se om det verkligen är ett problem. Men om du vill drybrusha går säkert det bra också.

  • edited 20 februari 2011 13:18

    Jag satt och laborerade lite i helgen och fann att drybrush med Bubonic Brown i sig blev ganska fult, men jag överdrev det lite extra, för att sedan tona ned det med Badab Black 2ggr. La även till lite nyare skrapeffekter med extra Boltgun Metal innan jag smackade på ett lager med 2 delar Dark Sand och 1 del Grey Ash av Forge World weathering powder, som blandades samman innan applikation.

    Resultat: Trukk, sida.

    Konstruktiva kommentarer är välkomna!

  • Jag tycker att färgen du har fått till passar riktigt bra med tanke på att du var ute efter en sand-/ökenkänsla. Fronten av trukken tycker jag ser lite för lite sandig ut med tanke på att den delen nog borde vara skitgast tillsammans med hjulen. Så jag hade gärna sett lite mer av samma vara på just fronten.

    I övrigt tycker jag att det ser bra ut.

  • Ska överväga mer sand i fronten. Är orolig för att den övriga effekten med rost/färgflagor försvinner bland all sand. Blir att fundera på lite mer...

  • Tycker det ser hel bra ut med undantaget att orkerna ser på tok för rena ut. Har dom fått bilen att se ut så där tänker jag att dom också borde vara skitiga ;)

  • @ herr_nilzzon: det ser skitbra ut det där! :D

    @ Mikey: Orks svettar bort smutsen! ;)

  • Det beror på vilken typ av underlag som skapat smutsen. Om man tittar på naven så ser man att dom är smutsiga. Då detta förmodligen inte är ett resultat av att dom sjunkit ner i sanden utan att sanden har stänkt/dammat upp dit så är dett helt OK att fronten som (tillsynes) ligger lägre ner inte är lika smutsig. Däremot så skulle det kunna vara en möjlighet att även armour-plate-biten med "fönster" har blivit nerstänkt.

  • edited 1 maj 2011 16:02

    Kan nog instämma med reflektionen kring "fönstret". Ska absolut fundera på det till nästa gång jag sätter penseln till några grönskinn. Har inte rört vid dem sedan jag la upp bilderna på Trukken.

    Gällande dammiga orks, är min tanke att trukken varit i drift LÄNGE (medan orksen varit i och ur den åtskilliga tillfällen), utan att någon gretchin gått över den med tvättsvamp och squig-vax. Trots allt så dammar ju orks av sig själv ganska ofta genom diverse småbråk med andra boyz... eller när någon Nob eller Boss "förmedlar något insiktsfullt".

    Kollade faktiskt på min egen röda bil nu efter vintersäsongen och konstaterade att smutsen inte alls ligger så högt i fronten och tämligen lågt på sidorna. Så jag tror att trukken har ett relativt korrekt lager med sanddamm. Trots allt kör inte Orks sakta och fysikens lagar säger då att sanden knappast hamnar i fronten. Borde vara rätt, så när som "fönstret".

  • Jag tycker målningen är väldigt fin! Orkerna ser riktigt bra ut.

    Det är inga stänkskydd på de där däcken så det lär komma lite varstans, med hopp, svängar och backningar. Kul att du förresten tittar på din egen bil haha hur kör du egentligen om det är en bra referens för skiten på en ork truck? ;)

    Sen så strunta i "logiken" lite. Man kan ju alltid förklara eller bortförklara varför nåt är som det är. Det är till exempel helt logiskt att vänstra armen är mer solbränd på en lastbildchaufför men får man inte det förklarat för sig så ser det ändå lite dumt ut ur sitt sammanhang. Varför har figuren brunare vänsterarm? - jo han är lastbilschaffis! eh? Så det jag säger är att jag också tycker du borde skita ner orkerna lite. :) Det är väl troligt att de rullar runt i skiten om de slåss om man ska argumentera med logik.

  • Man får ju bara bocka och buga för beröm av sin målning när den kommer från Sven... =)

    Gällande mina "rena" orks och förklaringar, så är den enkel. Mina orks är dammallergiker. ;D ... eller så är det för att jag inte har en aning om hur jag ens kan få till dammig orkhud... =P

    Förresten... vad tror ni om en metallicröd Battlewagon? Lite pimped-up - customized.

Sign In or Register to comment.