Projekt: Mancunian Undivided

edited 6 februari 2013 19:23 in Figurmålning etc

Logga

Mancunian Undivided (roster) är Bloodbowl-chaoslaget coachat av undertecknad som ställer upp i BUBBLE säsong 7. Istället för att posta lagpresentationen och en massa WIP-bilder i den tråden tyckte jag det var dags för en egen tråd. Dessutom vilja gärna ha åsikter om hur mina warriors ska målas, för jag har enorm beslutsångest.

Laget är både i namn, logga, spelarnamn och färgschema en satir av Manchester United. Figurerna är tänkta att representera de skills (inte bara mutations) spelarna så småningom kommer vara utrustade med, för att i så stor utsträckning som möjligt spela WYSIWYG. Det ska vara enkelt även för motståndaren att förstå vad en spelare är bra på, utan att komma ihåg numren. Två exempel (two heads och sure hands):

Two heads Sure hands

Nya forsakenlådan gjorde det möjligt att göra något liknande även för lagets Warriors. En utvald för varje kaosgud. Tillåt mig presentera Slaanesh (two heads), Nurgle (tentacles), Khorne (claw) och Tzeench (big hand):

warriors

Nu är frågan hur de ska målas. Har bestämt mig för att hudpartier ska få en diskret färg-hint från respektive guds daemon-färgschema, dvs daemonette-rosa, plaguebearer-grönt, bloodletter-röd och horror-blå. Men vad gäller rustningarna kan jag inte bestämma mig. Just nu tre alternativ:

  1. Som beastmen ovan i enlighet med man uniteds förstaställ, dvs röd tröja (rustningsplåtar), vita shorts (tygstycken), svarta sockar (hud på underkropp/stövlar). Kommer alla se ut att tillhöra Khorne?
  2. Härma man uniteds andraställ, dvs vit tröja (rustning), svarta shorts (tyg). Krockar inte färgmässigt med någon av de specifika gudsfärgerna, men blir kanske för ljust (eller för stor skillnad mot bestmännen)?
  3. Målas för att hedra kaosgudarnas favoritfärger rakt av, dvs rosa, grön, röd och blå. Ingen man united-koppling (eller för stor skillnad mot bestmännen), men förmodligen lättast att få till snyggt som enskilda modeller?

Just nu mest inne på alternativ två. Åsikter och andra alternativ mottages med glädje.

Kommentarer

  • Wow, så snyggt med kaos-loggorna på baserna! Klockrent! Jag skulle nog fortsätta med röd grund och vita kanter osv på rustningarna. Men räds ej att använda metallfärger på plåten istället. Dock skulle jag föreslå att inte vara för diskret vad gäller gudfärgerna. Jag kan tänka mig deras typiska färger rakt av på huden. De där killarna är ju inte direkt mänskliga längre ändå.

  • kaos-loggorna på baserna

    Ja, praktiskt istället för att skriva ut spelarnummer :)

  • edited 6 februari 2013 19:46

    Snyggt indeed! Forsaken gör ju sig helt fantastiska som BB-warriors. det ska jag absolut härma om jag gör klart mitt Chaos-lag :)

    Ett annat alternativ är att köra ditt alternativ två samt måla om Beastmen med vita rustningar de också. Vitt känns ju ganska Undivided i sig, och så fort du börjar blanda in de olika Chaosgudarna så kommer man att förknippa allting som är rött med Khorne (även Beastmen). Rakarth Flesh är ett utmärkt tillskott till de nya färgerna, och gör sig bra som grundfärg (över svart) för en relativt "mörk" vit.

  • Jag skulle med fortsätta med röd (alternativ 1 alltså) och ignorera Khorne-vibbarna. Du får helt enkelt göra fem Chaos-lag, ett i varje gudafärg och ett i skimrande mithrilvitt.

  • måla om Beastmen med vita rustningar de också

    Nja, det känns som väldigt mycket jobb med tanke på att allt rött redan är grundmålat på alla bestmännen.

    Låter som att det är 2-1 till alternativ 1. Ska måla upp en av dem och se hur det ser ut.

  • Grundfärger och hudwash applicerat enligt alternativ 1 ovan. Ser ut att kunna bli helt ok, utan att bli för olika bestmännen. De gudspecifika bitzen gör kanske tillräckligt för att hålla isär dem.

    warriors i basecoat Herrarna helt hälsosamma

  • En ide på de gud specifika gubbarna kan ju vara att lägga i lite av gudarnas färg i skuggorna på huden. typ lite grön wash på nurglegubben lila på slaanesh och blå på tzeench om du vill få lite mer mixad look på dem.

    De ser för övrigt riktigt coola ut.

  • edited 12 februari 2013 18:06

    Uppdatering med farbror nurgle, aka Bow Saarstruck, i princip klar. Funderar på att måla delar av axelplåten i vitt i likhet med kanterna till handledsskyddet bestmannen här ovan har. Kanske även sådana detaljer på hjälmen. Kommer det bli sämre?

    Tycker det funkar med röd rustning trots nurgle-mutationer. Gick på @Oriths linje om hud washad i grönt, men lade också till lite bubobnic brown-vårtor och rotting flesh-highlights.

    Nurgle warrior

    Till sist en förhandstitt på minotauren med tentakler, som idag blev grönstuffad:

    Minotaur

  • Åh, tjusiga bocka-fossingar! Vita kanter osv på röd rustning låter klockrent tycker jag. Krigaren ser stenhård ut. Jag kommer nog sno den där idén om jag någonsin gör ett klassiskt Nurgle-lag.

  • edited 12 februari 2013 22:24

    Nu med vita detaljer. Insåg också att hjälmen har en liten mun som spränger fram. Givetvis ska det detaljmålas. Lade också till ett spelarnummer på axeln. Sidovy för ytterligare detaljer och en bättre vy av den vita axelskyddskanten.

    Nurgle framifrån Nurgle från sidan

  • Snygg siffra, men lite väl diskret? Ser väldigt bra ut hörru. Se till att fixa resten också.

  • För att ära kvällens drabbning mot demonerna i Khorne Flakes har Kapten Khorne gjort sig lite extra fin. Rödsprängd hud med svarta horn och vita skal visar att han snart är på väg att bli bloodletter.

    Khorne warrior

  • Jag tycker han ser ut som en ful svikare, ett kritter att bara känna avsky inför och att sätta en doja i skrevet känns i princip som ett tvång. Han är det vidrigaste av alla åbäken, en "rispuff" som vi kallar det.

  • Nästan en Nestle-dyrkare till och med.

  • edited 14 februari 2013 16:24

    Det går snabbt nu. Tzeench nästa man "klar". Lite tveksam på eld-hornen dock. Ska jag lämna dem såhär för ben/hud formad som eld eller ska jag måla dem i tzeench-flamer-stil, dvs omväxlande blå och orange eld (eller kanske något annat)? Ljussättningen får huden att se lite platt ut. Får ta bättre bild senare.

    Tzeench warrior

  • Blå eld, mild source-lighting, skulle bli super.

  • Hur går det? Börjar dom bli klar? då kanske du har ett gruppfoto på Kapten Snabelhand och hans vänner

  • Tack för omtanken Emil. Har haft lite möbelrelaterade hobbyprojekt igång förra veckan så inte många figurer blev målade. Framåt helgen borde det finnas mer att visa upp.

  • De har varit klara en dryg vecka nu, de fyras gäng. Först nu lyckades jag få tummen ur och fota. Vit handske åt Slaanesh för att visa mimartendenserna. Provar också att markera skills med förkortningar på olikfärgade rutor. Rött B för Block, gult D för dodge.

    Warriors klara

    På gång just nu är fler bestar. Nummer fyra, Claus Moonson som förhoppningsvis snart blir försedd med klo även i rostret och hans polare nummer tolv Grimwood Swaphand. Hudfärgerna är klart olika, för jag har ännu inte bemästrat den stil jag vill få till.

    Wip bestar 4 och 12

Sign In or Register to comment.