Ljuseffekter

edited 24 april 2008 12:27 in Figurmålning etc

Hejsan! Jag har några figurer med eld på sig så jag har läst på ordentligt om hur man målar det så att det ser troget ut, men det känns inte komplett utan lite ljuseffekter på resten av figuren! Jag vet att det finns många som kan det här på forumet så jag undrar om någon vill dela med sig av sina kunskaper, eller länka till någon som gjort det redan, eller helt enkelt berätta för mig vad man normalt kallar det så att jag kan söka själv!

Tack för svar! Jag lägger ju självklart upp bilder när jag har försökt själv som "betalning" för all hjälp!

Kommentarer

  • när jag målar eld så målar jag bakvänd highlight så att det ser lysande ut sedan blandar jag in lågans färg med färgen på underlaget som blir upplyst och lägger till mer och mer färg av lågans ljus ju närmre lågan man kommer.

  • http://www.ironhalo.net/lighting.htm

    Där fanns en ganska bra tutorial :)
  • Jag tyckte den tutorialen var lite extrem, men jag antar att den fungerar med modifikation.
    Tack för svaren, nu har jag satt igång och testar mig fram!

  • Kallas source lighting om jag inte minns fel.

    Jag kan inte detta, fast då har jag aldrig provat heller.
  • Den där tutorialen var inte bra. Ljus har generellt inte flera olika (mörkblå, ljusblå, vitt) färger därför är det viktigt som Pejdor säger att blanda in bara ljusets färg i underlaget annars ser det inte naturligt ut och kan snarare se ut som om figuren kletat färg på sig. Om du har eld på figuren så skiftat eld i lite olika nyanser så man kan variera lite men inte för mycket. Annars med eld så kan det se snyggt ut om resten av figuren går i kallare toner.

    Fantastiskt exempel

    Notera hur den röda svampen också reflekteras lite i pansarvagnen. Jag har lite figurer av honom och du målar bättre tekniskt så även om det ser helt fantastiskt ut så är det inte omöjligt att göra.

  • Ljus har generellt inte flera olika (mörkblå, ljusblå, vitt) färger därför är det viktigt som Pejdor säger att blanda in bara ljusets färg i underlaget annars ser det inte naturligt ut och kan snarare se ut som om figuren kletat färg på sig.

    Jag fattar inte, förklara mera. Skulle han bara använt en blå nyans eller vad?

  • Som en tum regel: Ja! Men det beror lite vilka färger man blandar för ibland blir blandningarna märkliga på grund av att färgens egenskaper när de blandar sig skiljer sig från ljuset. Färgerna kan bli alldeles för mörka och ta någon äcklig nyans om man har otur. Det bästa sättet för att kolla innan är att prova använda t.ex. färgad julgransbelysning på olika underlag för att se hur färgerna blir. Foton är inte lika bra ofta eftersom kameran luras. Den frätter ut ljusa färger och vitbalansen kan spöka.

    Största problemet med den där tutorialen är att det blåa går ner och blir alldeles för mörkt, mycket mörkare än ytorna som ljuset faller på och det blir ju konstigt. Hon har resonerat vad skuggar jag ljust blått med istället för vad händer när blått ljus landar på en röd yta. I ansiktet skulle hon ha blandat i den blåa färgen i hennes highlightfärger istället för att highlighta ena sidan normalt och den andra från mörkt blå till ljust blå.

    Exempel: ljus som är scorpion green som faller på en yta som är enchanted blue: Fel: Scorpion green närmast ljuset och sen mer och mer snot green, dark angels green för att tillslut göra en övergång till enchanted blue Rätt: scorpion green närmast ljuset och sen blanda in mer och mer enchanted blue, om behövligt glaza lite mer scorpion green eller en lämplig grön i övergångar får att få tillbaka lite av färgen av ljuset.

    Men i fallet rött ljus på grönt underlag t.ex. så kan det vara bättre att glaza allt istället för att blanda färgerna eftersom att blandingarna inte alltid gör sig bra på grund av färgens egenskaper. Rött och grönt som bladningar av alla komplementfärger blir väldigt mörka väldigt fort. Bra för att skugga med dock. :) På ljusa underlag går det också fortare att glaza.

    hope I make sense this time at night!

  • Ah, jag fattar :)
Sign In or Register to comment.