Badab Black på Svart?

edited 12 september 2008 18:24 in Figurmålning etc
Tja! Jag hade tänkt testmåla en Black Templar, och jag hade tänkt göra honom som jag alltid gör marines, grundfärg med "extreme highlight", alla skarpa ytor upp till Fortress Grey/Vitt. Har inte testat Badab Black på svart ännu, hur skulle det funka med ovanstående teknik? En tanke är annars (the fellman) adeptus battlegrey(sp?) och sedan Badab Black. Eller en blanding av svart och Adeptus osv. What say you?

Kommentarer

  • Tja, det finns en risk att stora ytor får en ojämn glansighet, men för mig har det funkat tokbra att bara spraya svart och highlighta battle grey och sedan washa med badab. Men ju fler steg i highlighten man gör desto bättre. Washer tycker jag jämnar ut gradienter på ett mycket trevligt sätt!

  • Håller med ovanstående talare till fullo. Pröva och se.. ta gärna kort och visa hur det ter sig sen :D

  • edited 13 september 2008 01:07
    Adeptus är alldeles för ljus. Det kommer att se mörkgrått ut på sin höjd. Och att highlighta upp till vitt är nog ingen hit heller. Jag antar att du tänkt highlighta innan washen dessutom? Gör inte det, det blir otroligt mycket bättre om man highlightar efteråt istället - förutom att det ser lite bättre ut (i mina ögon) och tar bort den där "washfuskade" känslan så kan man fixa till ställen där washen lagt sig lite osnyggt.

    Vill du absolut köra grått med badab black så skulle jag mixa adeptus+svart, washa och sedan köra en extrem highlight med codex grey. Visst kan man highlighta innan washen också, men åtminstone EN highlight bör läggas efteråt också.

    Men det är ju bara att experimentera. Ingen kan ju säga vad som ser rätt ut i dina ögon, och du kanske inte ens vill ha dina templars svart-svarta utan lite mer grådassiga? Det kan bli coolt, inte minst om du målar lite slitage på rustningarna med typ chainmail också.

    Annars finns det en skön guide till att måla ett LotR-troll i en hyfsat ny WD. De målar hans metallpansar med boltgun metal och sedan lägger de 6 lager badab black på den, och mellan de lagren gör de lite ruffiga highlights med mithril silver för att representera slitage. Det var skitsnyggt och jag tror det enda problemet skulle vara att hitta på något att göra medan all wash torkar.

    Hemlighållarens förslag är också bra.
  • Lagom stora batchar löser ju torkningsproblemet... :)

  • Just det. ALLA problem lösta!
  • edited 16 september 2008 00:52

    För en helt annorlunda look blanda in en färg i det svarta (mängd beroende på hur stor effekt du vill ha). Vill du ha en kall armé kör blått eller grönt, en varm armé kör scorched brown. Sedan blandar du in respektive ljus färg i mixen. För blått funkar spacewolf grey, för grönt funkar rotting flesh och för brunt funkar elf eller bronzed flesh. :) Tar inte längre tid men det svarta blir intressantare. Shading i djupa skuggor kan du göra med badab black eller utblandad chaosblack.

    @Satansäckel: Hårtork!!! Det funkar hur bra som helst.

Sign In or Register to comment.