Utvärdering Fantasia Fanatic XX

124

Kommentarer

  • Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws

    Att man har olika bedömningar i olika tävlingar känns som en självklarhet. Om man nu anser det är något man ska ändra på så kan man ta på sig ödmjukhetskepsen och tydligt och enkelt argumentera varför. Om de då inte håller med då får man helt enkelt köpa konceptet och livet går vidare.

  • Spelade 40k och vill kasta in några ord gällande målningen.

    Tycker att det verkar inte vara några större problem med att få 23 poäng på målningen. Min tau armé som är år gammal och bara enkelt målat utan några som helst skuggningar eller high-lights och baser med två sorters flock lyckades få 23 poäng. Själv skulle jag kanske satt 20 poäng, men själv tycker jag att armén har ett härligt och ljust färgschema i kontrast till alla mörka som finns och bara därför förtjänar 23 poäng istället för 20 (äger själv två arméer i mörkt färgschema också).

    Iaf, att få 23 poäng är inte särskilt svårt om man bara är villig att lägga ner lite tid och kräver långt ifrån superskills i att måla. Och i ärlighetens namn var det bara 17 av 94 spelare som fick 28+ poäng på målningen varav enbart 6 stycken hade 30 poäng. 18 spelare fick 26 poäng, så totalt sett är det 35/94 spelare som fått mer än 23p. Om någon har en sjukt snygg armé förtjänar han lite extrapoäng helt enkelt för att det är kul att spela mot en snygg armé, men framförallt för att målning är minst sagt en viktig del av hobbyn.

    Målningen är en del av hobbyn och jag tycker att arrangörernas målningsbedöming är rätt bra. Tror iofs att de antagligen kan ha gjort någon miss i våras på min kompis armé (han var reserv med inte fullt målad armé men fick 26 poäng om jag kommer ihåg rätt). Men iom att man inte "kämpar" om topplaceringar, vad spelar det för roll?

    Skulle gärna vilja höra varför det är ett problem att målningen är en del av slutpoängen för att kora en vinnare. Om det handlar om att någon med snyggare målning kan vinna över en bättre general känns det som att det är väl upp till dom att klaga isf, men för övriga: Spelar det så stor roll om man hamnade på 16e plats istället för 14e eller 12e?

    Sedan som nämnts så har bästa generalen ändå varit samma person som vunnit hela alltet nästan varje gång. Sedan så är målningspoängen också en liten sporre för att orka måla upp sin armé ytterligare lite snyggare. Visserligen kommer mina tau eller IG aldrig bli snyggare än de är idag vilket är okej/bra table-top standard men inte så mycket mer, men min sista termosarmé är ju inte färdig än och har potentialet att nå upp till 26 poäng nivån.

    Sedan kan jag förstå Dea och andra arrs motvilja att ha en mall för målningspoäng då det antagligen bara skulle leda till att folk gör vissa saker "för att". T ex bara lägger in konverteringar "för att" osv. Jag kan tänka mig att de har en slags mall de följer för att vara synkade med varandra, men iom att den inte är officiell behöver de inte följa den slaviskt om de känner att de vill göra avsteg och istället fokusera på helhetskänslan.

    Men, jag tror ändå inte det är dumt att folk som känner att de vill ha en mer rättvis bedömning kan lämna en lapp med vad de tycker att de förtjänar i målningspoäng och varför (t ex diskreta konverteringar osv). Det skulle nog också underlätta för domarna tror jag?

    Sorry för att "lägga ord i deras mun", men det här är min tanke som de gärna får kommentera på (inte gällande poängsättningen på min armé, utan det längst ner).

  • @ Hemlighållaren Det va inte han :)

  • @Trollapan: Då gissar jag att det var jag och mina rymdvargar som är bovarna i dramat och ber om ursäkt för min egen del.

    Du spelade smart, jag som en kratta och jag gnällde som en rostig säng om jag minns rätt. Jobbar på att bättra mig och skyller en del av det hela på trötthet. Men jag är uppriktigt ledsen om jag förtog din spelupplevelse.

  • @Serpent: Säga vad man vill men det du skrev var stort! :)

  • @Serpent: Du få psykbryt? Kan jag inte tänka mig?! ;) Jag glider över och ger dig en nackmassage nästa gång jag hör det hända så kanske inte nån stackars främling ska behöva utstå ditt dramatenblod :)

    Ett (sista) tips om målningen. Nån av första gångerna jag åkte upp frågade jag i kiosken på lördagen vad min arme fått i målning (Då jag körde svarta Iron Hands). Blev lite förvånad över resultatet, men fick en skitbra förklaring till varför jag fått som jag fått. Tror det var en enhet som drog ned det hela. Så den fick sig en genomgång till nästa turnering och sen dess har jag varit nöjd!

    Sjukt hjälpsamt av arrangören tycker jag! Inte alltid målningsbedömmarna minns varför dom dömt som dom dömt. Tro mig.

    Åh, jag blir helt varm bara av att tänka på Fanatic :)

  • puritan: det gäller att veta sina brister. Hur man sedan lyckas åtgärda dem är en annan sak. Som Asplund skriver har jag Dramatentemperament och på lördag kväll var orken kort och uppförsbacken lång.

    Även jag blir varm av att tänka på FFXX och längtar till nästa. Men det kommer bli svårt att ta sig dit med jobbet som det nu är... Fan. Får titta lite på det där.

  • edited 6 oktober 2011 05:56

    Som jag ser det så är målar poängen där för att sporra folk att bli bättre på att måla ,jag mena ända sen jag började spela så är allt jag önskat att få 30 målarpoäng och komma med på best in show, och min warrior arme som jag var med me förra gången hade 28 målar poäng och den var fylld av freehands konverteringar och dylikt och jag vågar nästan säga att den var mest väl målad på fantasy sidan men den var inte snyggast på något sätt och jag förstår varför den fick 28 och inte 30 för den var inte så effektful och den gjorde sig inte så bra som arme det jag vill komma till är att det inte bara är hur välmålat saker är utan hur effektfullt det är som arme men det är ju mina åsikter och man får ju ha vilka man vill ....

  • edited 6 oktober 2011 05:54

    Filip:

    Nu när vi återfått lite av den goda stämningen här i tråden kan vi väl försöka behålla den. Dina åsikter, får du ju förstås dela med dig av, however.

    Åter till topic. Detta är en utvärderingstråd för FFXX, inte av Hampus åsikter.

    / Moderator

    Edit: Förra FF spretade det iväg till en egen Målardiskussionstråd. Jag föreslår att längre utlägg om detta görs i en sådan ifall ämnet fortfarande är hett.

  • edited 7 oktober 2011 05:30

    Jag spelade 40k med Iron Warriors och ska försöka ge lite feedback:

    • Scenariona kändes mycket bra, kanske bäst hittills. Jag gillade turn 3-poängen och att det kunde straffa sig att ha en sten-sax-påse-armé som gör en sak jättebra men inget annat.

    • Kioskens utbud och personal är som vanligt bra.

    • Lunchens längd var bra. Vi är ett stort gäng som är svårmobiliserat och det kan ibland ta tid för oss att få maten i oss. Dessutom är det jävligt skönt för huvudet att hinna hämta andan och dessutom snacka lite skit med alla man inte sett sen sist. Allt som allt: hellre lite för lång lunch än för kort. Jag har spelat lite för många matcher mot folk som ägnar deployment och turn 1 åt att hetsa i sig ett Maxmål.

    • Jag tycker att det är lite synd att jag ska bli straffad för att jag inte orkade spela ordentligt.

    • Lageventen kändes vettiga och lagom balanserade. Ibland har dom anklagats för att ta för stor plats och sedan knappt synts till. I år kändes det som om både lag och ickelag var nöjda.

    • Att byta till "best in show" var ett genidrag, nu borde man slippa många diskussioner i stil med "vad gör den armén där, den är ju inte lika bra målad som den där?!".

    EDIT:

    • Att ha ett riktigt simpelt scenario, i det här fallet Annihilation, i slutet av dagen var väldigt tacksamt.

    // Patrik Ylmefors

  • Jag tycker att det är lite synd att jag ska bli straffad för att jag inte orkade spela ordentligt.

    ???

  • Jag tycker att det är lite synd att jag ska bli straffad för att jag inte orkade spela ordentligt.

    Antar att det är en diskret sarkastisk kritik mot uttalanden liknande "varför ska jag bli straffad för att jag inte kunde måla ordentligt?"

  • edited 7 oktober 2011 12:42

    håller med ;)

    Själv vill jag stryka quisen, men, iofs... det är ju mina lagkamrater som borde stå för kunskapen. :O)

    Återigen, otroligt bra turnering, Dea och Daniel har gjort ett otroligt jobb, samt ni som ställer upp runt omkring...

    Ang målning, själv har jag alltid accepterat vad domarna bedömer, det är ju trots allt deras rätt. Kanske vi skulle gå till oss själv och inse att det kan vara lite svårt att lyckas bättre??

    Att jämföra med andra turneringar eller tillfällen gör inget bättre, tror vi får vara glad att de tar sig tid för våra arméer :)

    Tackochbock /Robert

  • @herr_nilzzon. Vet du om det går att se det programmet på tv4play? Jag letade men kunde inte hitta det.

  • Jag hittade då klippet på http://www.nyheterna.se/lokalt/umea men det var typ på söndagen så du behöver nog lite skillz för att söka fram det! ;0)

  • @Seijsing : Nej. Testade själv att söka, men fick inte upp något. Men det är ju ett tag sedan det visades nu.

  • woho tvkändis!!^^

    I

  • Klippen var väl från förra gången, jag vet med säkerhet att mina Dark Elves inte spelade mot Dennis Orcer den här gången :P

  • Dom visade ju bara fantasy sidan ju....

  • Icke! 40K är med i en nanosekund. Jockes (från Göteborg) hår och skägg syns tydligt...

  • Jag satt i bakgrunden på Fantasia och skulle egentligen måla färdigt min armé men verkade mest sitta och snacka. Plötsligt förstår jag mina målningspoäng.

  • Jag tror också klippet var från förra fanatic. För visst är det sina Ogres Benjamin spelar med?

    Fast de säger att det är tjugonde gången fanatic hålls (vilket stämmer in på den senaste turneringen).

  • De kan ha blandat in lite "stock footage" helt enkelt.

  • Det är ju lite svårt att på fredagssvepet ha med filmat material från lördagen därpå...

  • jamensepåtusan det är ju mina ogräs^^

  • Nu har vi haft våran utvärdering och resultatet blev:

    Allmänt:

    Någon form av light-alternativ ska ordnas
    Tydligare information i häftet om vad kiosken kommer erbjuda.
    Lunchen kommer kortas lite till 1,5 timme båda dagarna
    Målningen kommer delas upp i ytterligare ett steg i poängsättningen dvs. 20, 22, 24, 26, 28, 30

    Sedan kommer vår turnering till våren att kliva fram en generation då vi går från inrapportering med papper och penna till inrapportering via smart phones eller bärbara datorer med trådlöst nätverk. Naturligtvis kommer det att finnas en inrapporteringsdator uppställd vid sekretariatet också.

    40K

    Scenario 3-Annihilation kommer förmodligen ändras på ett eller annat sätt.
    Ingen större typ av straff kommer att tillämpas på transporter.
    Scenariona kommer inte ändras skärskilt mycket, eventuellt kanske få in att spelarna har något val att göra angående delar av vad scenariot går ut på.
    Se över placeringen av LOS-blockande terräng.

    Fantasy

    Exakt hur det kommer se ut till våren när det är SM vet vi ej än men ändringarna nedan blir om inte annat till hösten.
    Betydligt enklare magirestriktioner, något i stil med:

    • Max fem tärningar/spell
    • Max tillåtet att generera +2 power/dispel dice per fas utöver winds of magic och channeling (max +4 dispel för dvärgarna)
    • Inga regelboksändringar gällande IF och miscasts
    • Inga specifika begränsningar på magic items som rör magifasen

    Sedan kommer förmodligen restriktionerna på skytteenheter att lättas/tas bort
    Scenariona kommer nog få sig en rejäl ansiktslyftning

    Lagtävlingen.

    Blir nog rätt liknande detta årets tävling. Vi ska se till att momenten är bestämda innan vi gör häftet denna gång dock.

    Nästa Fanatic går av stapeln den 28-29 April så det är bara att boka in i kalendern redan nu.

    De konverterade marinsen från lagtävlingen Tack Sven för de fina bilderna.

    /Daniel Fantasia Fanatic Crew

  • "Sedan kommer vår turnering till våren att kliva fram en generation då vi går från inrapportering med papper och penna till inrapportering via smart phones eller bärbara datorer med trådlöst nätverk. Naturligtvis kommer det att finnas en inrapporteringsdator uppställd vid sekretariatet också."

    Woah!

    Låter kul, men kan gå väldigt fel.

    Jag förmodar att tanken är att minska på arbetsbelastningen i sekretariatet, men risken är att ni får spendera mer tid att fixa felrapporteringar och annat fippel än vad det tog att mata in resultaten för hand med dagens system.

    Se till att ha mer än en inrapporteringsdator tillgänglig, se till att fördelningen av poäng i de olika scenariona är absolut glasklar (vilket den inte var i år) och behåll möjligheten att rapportera på papper som back-up. Och se för guds skull till att testa systemet och användargränssnittet ordentligt i god tid innan turneringen.

  • Förr i tiden: tight med tid att rapportera in! Jag springer till sekretariatet!

    Nya tiden: bråttom! Måste koppla upp telefonen! Och få den att skicka rätt resultat till rätt person! Gnuh...

    Kan vi inte bara se till att folk skriver tydligt i rapporteringsfältet? Och förbjuda Joakim Blom att ens försöka rapportera in..? ;P

  • Skulle också efterlysa en mapp/fil med FAQ. Borde innehålla de klassiska regelfrågorna men också lite tips om mat och bostad och liknande grejer. Hade personligen inga problem i år men hade kunnat bli ett om min motspelare hade velat då jag inte hade en aning om vad som stod i Swefaq som efter vad jag förstår användes ibland? Gillar personligen inte deras regeltolkningar då de alltför ofta känns som rena regeländringar. Snälla gör en FF faq med de regler som ni vill ska användas. Och ta bort restriktionerna i 40k! Eldar/Orker/CSM känns inte som listor som behöver sparkas på. :)

Sign In or Register to comment.